Landwind is een automerk uit China. Het is eigendom van Jiangling Motor Holding (JMH). JMH is ontstaan uit wat vroeger Jiangxi Motors Company heette. In 2004 gingen de bedrijven Chang’an en Jiangxi Motors Company samen en ontstond Jiangling, een Chinees staatsbedrijf en de tweede autofabrikant van het land, waar ongeveer 120 autofabrikanten werken. In Nederland is Landwind een automerk dat niet heel bekend is. In heel Europa zijn twee verschillende versies auto’s gelanceerd.

Peter Bijvelds

Landwind Motor Corporation Europe B.V. in Tiel vertegenwoordigt Landwind in Europa. In 2005 haalde CEO Peter Bijvelds het Chinese automerk naar dit continent. Peter Bijvelds was altijd een verdienstelijk rallycoureur geweest en tekende nu een contract met Jiangling Motors holding. Door zijn krabbel te zetten verkreeg hij de importrechten van de Landwind New Vision voor heel West-Europa.

New Vision

De Landwind New Vision was een SUV met vierwielaandrijving, waarvan het prijskaartje heel goedkoop was. De auto was qua uiterlijk niet heel vernieuwend. Het leek op een Opel Frontera en een Isuzu Rodeo. De New Vision werd door motoren van Mitsubishi aangedreven. De auto bood hetzelfde als SUV’s die toen meer dan het dubbele kostten. Een goede deal, leek het, dus klopten veel banken, verzekeringsmaatschappijen, toeleveringsbedrijven, dealers en kopers bij Peter Bijvelds aan. De vraag was enorm. Er waren al honderden betalingen binnen en bijna 150 autobedrijven uit Nederland, Duitsland en België waren aangemeld om de auto te gaan verkopen. Maar de Duitse autoclub ADAC onderwierp de New Vision aan een crashtest, waar de auto niet ongeschonden uitkwam. De botsproef had zulke slechte resultaten dat Landwind daarna een tijdje niet meer op de Europese markt te zien was.