Hoe kies ik de juiste VR headset?
Geplaatst op 14-08-2022
Categorie: Computer en internet
Ongeacht het type VR bril, zijn er enkele brede categorieën aan technische specificaties waarmee je rekening moet houden bij het maken van de juiste keuze. Lees je dus goed in voordat je een VR bril koopt. Ook is er een enorm prijsverschil, je kunt voor een kartonnen bril gaan (niet aan te raden!) of een hele dure VR bril waar je een nog duurdere gaming-PC voor nodig hebt. Welke heb jij nodig, en waarom dan? Ontdek het in dit artikel van VR expert Gerrit!
Immersion
Als we het hebben over Immersion, bedoelen we het gevoel aanwezig te zijn in een virtuele omgeving of de mate waarin het menselijk brein voor de gek gehouden kan worden. Je kunt je meer ondergedompeld voelen in de omgeving als de headset en/of ervaring meer meeslepend zijn. De immersion-kwaliteit kan door een aantal dingen worden beïnvloed.
Tracking
Scale- en positional tracking
Positionele tracking verwijst naar het nauwkeurig volgen van de positie van de gebruiker (en de VR-headset). De VR-ervaring wordt verbeterd door nauwkeurige tracking. De gebruikerservaring kan ernstig worden belemmerd als er een vertraging is tussen de positie van de gebruiker in het echte leven en in het spel. Positionele tracking kan zowel intern als extern zijn:
Maakt gebruik van externe camera's en/of sensoren om de positie van de headset binnen een bepaald gebied nauwkeurig te volgen (room-scaling). Gebruikers moeten meer dan twee sensoren installeren om een volledige kamergrootte te bereiken en obstakels te voorkomen.
Inside-out tracking
De VR-headset volgt zichzelf met behulp van een of meer camera's aan de voorzijde, met of zonder het gebruik van markeringen, om de locatie te bepalen. Outside-in-tracking is doorgaans effectiever en nauwkeuriger dan dit soort.
Naast locatietracking is er ook nog...
De meeste high-end PC VR-headsets kunnen uw handen volgen met behulp van geavanceerde bedieningselementen of sensortechnologieën (bijv. Leap Motion-technologie). Hierdoor kunnen gebruikers nu precies en vrijelijk hun VR-ervaring aangaan.
Een intern element van het hoofddeksel registreert de oogbewegingen van de gebruiker. Vanwege de complexiteit van de technologie beschikken maar weinig headsets over deze mogelijkheid.
Speciale pakken kunnen ook worden gebruikt om het volledige lichaam van een persoon te volgen, hoewel onderzoek en ontwikkeling doorgaan en de meeste items zich nog in de prototypefase bevinden.
Vrijheidsgraden (DoF)
De hoeveelheid verschillende soorten bewegingen die een gebruiker kan tegenkomen, wordt gemeten in vrijheidsgraden (DoF). VR-headsets bieden ofwel 3DoF of 6DoF.
Rotatieflexibiliteit wordt geboden via de 3DoF (360°-tracking) (gebruikers draaien hun hoofd). Naast rotatie biedt 6DoF (room-scale tracking) positionele mobiliteit (omhoog/omlaag, links/rechts, vooruit/achteruit). Een meer meeslepende ervaring wordt geboden door 6DoF.
Gezichtsveld (FOV)
Hoe beter, hoe breder het gezichtsveld. Ter vergelijking: het gezichtsveld van de mens kan zich uitstrekken tot 220 ° wanneer de ogen worden gedraaid. Het horizontale gezichtsveld van de meeste VR-headsets is ongeveer 100 graden, maar bepaalde HMD's, zoals de Pimax 8K, kunnen oplopen tot 200 graden. Het gevoel van onderdompeling zal aanzienlijk worden verminderd als het gezichtsveld te beperkt is.
Controllers
De mogelijkheid om fatsoenlijke controllers te gebruiken, vooral als het gaat om gamen, kan een virtual reality-ervaring aanzienlijk verbeteren. Wie geïnteresseerd is in VR-gaming moet rekening houden met headsets die goede controllers leveren. High-end 6DoF-controllers bevatten een trackpad, trigger en knoppen voor extra controle in de game en kunnen worden gevolgd door de headset en/of de sensoren.
Eenvoudige 3DoF-aanwijzercontrollers (aanwijzen en klikken) zouden voldoende moeten zijn voor casual gaming en VR-kijken. Sommige fabrikanten van VR-headsets leveren hun eigen VR-controllers of staan gebruikers toe externe VR-controllers aan te sluiten.
Geluid
Net als in een bioscoop, is audio een belangrijk onderdeel bij het creëren van een meeslepende ervaring voor gebruikers. Hoogwaardige VR-headsets kunnen een ingebouwde hoofdtelefoon bevatten, terwijl VR-headsets op instapniveau doorgaans ingebouwde luidsprekers bevatten. Bovendien kunnen gebruikers spraakopdrachten gebruiken of in-game met andere spelers praten met VR-headsets die een geïntegreerde microfoon bevatten.
Comfort
Een ander cruciaal punt om rekening mee te houden is het comfort van de headset. Zelfs als een headset de best mogelijke onderdompeling biedt, kan de VR-ervaring eronder lijden als de headset oncomfortabel is om te dragen vanwege gewicht, jeuk, onbalans of andere factoren. VR-headsets moeten knus genoeg zijn om minstens een paar uur te dragen (of langer voor gamers!).
Fit en slank
Het grootste deel van het gewicht ligt op de beeldschermlens en computerhardware omdat ze voor de ogen van de gebruiker worden geplaatst. De jukbeenderen en neus kunnen hierdoor enige druk ervaren. Wanneer de gezichten van gebruikers rode vlekken achterblijven, is het resultaat wat in de industrie wordt aangeduid als "VR-gezicht".
Daarom doen makers van VR-headsets er alles aan om hun ontwerpen in evenwicht te brengen en de belasting van het gezicht van de gebruiker te verminderen. Maar zelfs met balans is het aan te raden om met een lichte headset te gaan. Gebruikers die smartphone VR gebruiken, moeten rekening houden met het extra gewicht van hun apparaat nadat het in de headset is geplaatst.
De aanpassing van de headset is nog een ander element dat aanzienlijk helpt. De meeste beschikbare headsets bevatten beweegbare hoofdbanden of spanknoppen voor een comfortabele pasvorm.
Controleer of er voldoende ruimte onder de headset is voor brildragers. Gebruikers kunnen af en toe een speciale set lenzen op sterkte aanvragen met hun VR-headset.
Apps en platforms voor content (contentfeeds)
Enkele van de meest populaire contentplatforms zijn Windows Mixed Reality, SteamVR en OSVR. De meeste tethered VR-headsets werken met een of meer van deze systemen en/of propriëtaire systemen.
De Google Play Store of de Apple App Store bieden beide materiaal voor gebruikers van smartphone VR-headsets.
VR-toepassingen en VR-contentsoorten
De meest populaire VR-toepassingen zijn in gaming en entertainment, hoewel er andere sectoren zijn die deze technologie kunnen gebruiken:
- training en onderwijs
- gezondheidszorg en medicijnen
- Psychologische en sociale wetenschappen
- verkoop en digitale marketing
- ontwerpen en engineering
- Er zijn andere soorten VR-ervaringen en materiaal dat toegankelijk is buiten games, zoals:
Cinematic VR: bij het kijken van deze VR-films voelt de kijker zich de ster. Zelfs als de films niet in VR zijn, is het haalbaar om ze in een virtueel theater te zien.
Gebruikers kunnen het virtual reality-gebied in de VR van het aquarium observeren en verkennen, maar ze kunnen er geen interactie mee hebben.
Deze virtual reality-ervaringen - vaak achtbaanritten - bestaan uit 360-gradenfilms die zijn genomen vanuit het oogpunt van het onderwerp.
Sociale VR: op sociale netwerken zoals VRChat kunnen gebruikers virtueel anderen ontmoeten.
Hyperreality-ervaringen kunnen complexer zijn, waardoor gebruikers de VR-omgeving en informatie (aanraken, ruiken, enz.) kunnen voelen. Deze is alleen toegankelijk op plekken met een focus op virtual reality, zoals de VOID.
Platformgebaseerde inhoud
Exclusieve toegang tot content: Sommige games zijn alleen toegankelijk via specifieke platforms. De beslissing kan worden vergeleken met het kiezen tussen verschillende spelsystemen (Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch, enz.).
Hoeveelheid en updatefrequentie: Houd rekening met hoe vaak het platform nieuw materiaal toevoegt. Wordt de inhoud regelmatig bijgewerkt om bugs te verhelpen?
Met behulp van open ontwikkelplatforms kunnen ontwikkelaars hun eigen apps bouwen en indienen, in tegenstelling tot het gebruik van gesloten ontwikkelomgevingen. In tegenstelling tot gesloten ontwikkelplatforms, die ervoor zorgen dat de inhoud voldoende verdient voordat ze openbaar worden gemaakt, hanteren ze niet altijd kwaliteitseisen of criteria.